Header

Friday, February 17, 2012

Jogja Local Food: Bakpia Pathok



For me yang kaki jalan nih, travel nih boleh memberikan byk benefit pada kita sebenarnya.

Salah satu benefit from traveling abroad nih, selain drp gives us the opportunity to disconnect dari kehidupan seharian kita yang biasa.  It’s nice to live life to its fullest and enjoy a stress free time with yourself rite????  

Ia juga seakan2 dpt memberikan "power" kpd kita kan lps kita balik bercuti or travel kemana2 sure kita rasa segar ala2 fresh mcm budak2 muda yg penuh energy gitu pastu mood happy pun datang terlebih kan so ini semua dpt menghilangkan tekanan n stress dalam diam jugak sebenarnya kan????

Traveling increases our knowledge and widens our perspective. To view new customs, different ways of living is fantastic for the mind. Ia memberikan kita perspektif baru tentang kehidupan dan terutama kehidupan kita, ia boleh membantu kita untuk mengubah beberapa tabiat kami atau malah mencipta yang baru.

Dan selalunya benda yang tak pernah saya lupakan n menarik minat saya untuk lakukan setiap kali gi jenjalan selain drp meneroka sesuatu yang baru ataupun sesuatu dr sudut yang berbeza pandangan n budaya baru adalah mencuba makanan baru.

Sebenarnya daripada makanan pun banyak benda yang boleh kita belajar n terokai serta rungkaikan. So semasa berkesempatan ke Yogyakarta (read Jogjakarta), Indonesia or lebih mesra dengan panggilan pendek Jogja mmg weols tak lepaskan ler peluang nak merasa local food kat sana. 

Leh dikatakan weols puas lah dapat merasa hampir kesemua local food sana. Mcm Ampyang, Buah salak yang sgt fress n manis2 belaka serta crunchy jugak, Bebek Goreng, Brownies (walaupun brownies nih lg sinonim ngan Bandung kan tp boleh jugak lah slot ini kan) dan jugak Bakpia. 

kat Jogja nih hanya brand Amanda nih je yg ada Kartika Sari n etc blom ada lagi kot
Entry kali nih kita cerita pasal BAKPIA je dulu eh. Bakpia nih rupa bentuk dia adalah sejenis kuih yang berntuk bulat kecil. Saya sempat lah mengoogle sket tadi pasal bakpia nih, sebenarnya kuih nih bukanlah berasal dari indonesia pun asal2nya dari negeri cina n namanya pun sah2 lah bukan bakpia tapi bila sampai ke indonesia nak2 plak ke Jogja xtau lah mcm mana boleh terletak nama bakpia.

Tapi bakpia nih mmg dah lama berkurun2 dah la dah dibawa ke indonesia n mmg sgt terkenal n sinonim ngan Jogja sampaikan bila sebut bakpia je org ingt jogja mmg begitulah perumpamaannya.

leh kerana kefemesan Bakpia nih mmg femes kat Jogja ini kan, maybe dengan inisiatif goverment mereka kat sana memang ada satu perkampungan khusus untuk membuat kuih nih. Kalau uols perasan lah kan kat kotak tuh ada tulis Bakpia Pathok kan. 


Pathok tuh adalah nama perkampungan sebenarnya yang kebanyakkan penduduk kat situ mmg mengusakan pembuatan kuih tradisional indonesia nih n lagi if uols perasan kan ada no 25 kat kotak tuh sebenarnya ada byk no lagi n no tuh mewakili jenama lah lebih kurang. Maknanya mcm nih if ko beli bakpia pathok no 25 mcm dlm gambar kat bawah nih maknanya ko beli bakpia nih kat kedai no 25 ha gitu.

Bakpia nih klu tak silap saya kat mesia pun ada kuih nih selalunya terkenal dalam masyarakat cina negara kita tp saya lupa plak nama dia apa.


sbb xde org nk tolong snapkan ini jd saya xdpt jadi model.....tp jari tuh tetap jari saya....lol

ini gmbr dari google

Bakpia kat Jogja nih ada mcm2 inti kat dalam tuh. Antara yang paling femes adalah yg berinti kacang hijau lah (sana panggil ijo). Selain drp tuh ada gak inti coklat dan keju even durian pun ada tapi ritu saya hanya membeli 5 kotak je 2 kotak yg berinti kacang hijau (sbb paling sedap saya rasa), 1 yg inti keju, 1kotak coklat n lagi satu aneka rasa...mix semua inti lah.

Dalam setiap kotak (mcm kt atas tuh) ada 20 biji bakpia. Rege dia....ermmm alamak saya mmg fail sket dlm hal nk mengingat2 rege barang nih. Saya ingt time nk beli n nak bayar je selalunya sbb nak buat pertimbangan mahal ke murah worth it beli or not lepas dah beli saya dah lupa. Selalunya mcm tuh lah tapi mmg saya ingtlah harga sekotak kuih nih mmg tak mahal kalau tak silap saya antara  Rp 15,000 sampai Rp25,000. So kalau convert ke rm tuh paling mahal pun tak sampai pun rm10...mmg murah sgt la.

Dan kalau nak tau ritu weols berkesempatan jugak dibawa ketempat pemprosesan n pembuatan bakpia nih. Teruja tengok begitu ramai pekerja yang membuat bakpia nih dok tersusun panjang kat meja n semuanya duduk tekun membuat bakpia. (gmbr kita masukkan kendia coz prebetsabu belom proses lagi dia membz keje now dah ada kat sabah plak dah)

Kalau uols berkesempatan ke sana beli n rasa lah bakpia ni eh.

Next Episode or next entry kita cerita plak pasal food yang lain plak....maybe ampyang, or brownies or bebek????

Mana satu pilihan korang.....leh share tak????? 



Yang baik kita sampai²kan.. uols suka masviona.com? Sebarkan pada rakan anda di facebook dan twitter dan dimana² lah! thanks. Jangan lupa like fanpage masviona.com....mmuahhhh....XOXO! MV ~~Green Around The World~~ PS ~AD

4 Comments Uols:

Unknown said...

nampak mcm sedap jer kak,
nyum nyum nyum

Masviona said...

Wanie,
pd akk sedap gak lah...leh diterima dek tekak gitu tp dlm byk2 perasa tuh akk plg suka yg inti kacang ijo :)

CathJ said...

Sedap ni..kat msia pun ada gak ala2 mcm tu...

Masviona said...

CathJ,
haah tu lah kat mesia pun ada dgr kabarnya

Disclaimer

Blog ini adalah sebagai Laman Peribadi.

Dengan melayari blog ini, adalah dengan ini anda bersetuju bahawa pemilik dan penulis blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesulitan dan sebarang isu yang ditimbulkan. Segala isu adalah sebagai pandangan peribadi pemilik dan penulis dan tidak harus dianggap sebagai kenyataan rasmi.

Pihak pemilik dan penulis blog ini juga merakamkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kerana sudi melayari laman blog ini.

***********************************

You can read my blog as often as you can but please don't simply try to judge me just because you read my blog everyday.....huhuhu. I admit i'm not a perfect person but i've my own personality.

I know i write about my life, my family, my hobby and etc in my blog but still you don't have any reason to judge me because i believe what you read here is just ONLY A LITTLE PIECE part of my life. Please bear in mind just ask yourself who you are to judge the life i live??? Last but not least WELCOME to my blog and may ALLAH bless all of you my blog readers and please do come again. :)

Peace No War dear!!!!